Po najbliższych jesiennych wyborach wejdzie obowiązek nie tylko rejestracji ale i transmitowania obrad sesji rad gmin i miast. Tymczasem ustawy już teraz nakładają na samorząd sporo obowiązków informacyjnych. W Biuletynie informacji Publicznej powinny znajdować się między innymi informacje o składzie rady, komisji, przynależność klubowa, kontakt do radnych, terminy posiedzeń czy materiału na temat aktów prawnych nad którymi trwają obecnie prace. Sprawdziliśmy jaki dostęp do informacji mają mieszkańcy Miasta Ełku.
|
Zakres |
Odpowiedź |
Uwagi |
|
||
|
a) Podział rady na kluby, b) Indywidualna przynależność klubowa poszczególnych radnych c) Zakres informacji o radnych zamieszczonych na BIP
|
Tak Tak
Nie
Nie Nie
Nie
Nie |
Okręg radnego oraz ilość uzyskanych głosów jest dostępna tylko w protokole w wyborów
Składy komisji są dostępne w zakładce Komisje. |
|
||
|
a) Czy na stronie BIP podano którąkolwiek ze wskazanych form kontaktu z radnym?
b) Czy na stronie BIP zamieszczono informacje o terminie przyjmowania interesantów przez radnych? c) Czy na stronie BIP zamieszczono informacje o dniu i terminie przyjmowania interesantów przez przewodniczącego rady? |
Nie Nie Nie Nie
Nie
Nie |
Informacja dostępna na tablicy informacyjnej w Biurze obsługi rady |
|
||
|
a) Plany pracy organu stanowiącego
b) Wyniki prac organu stanowiącego
|
Tak
Tak
Tak
Nie
Tak
Tak
Tak
Tak
|
7 dni przed sesją zamieszczany jest porządek obrad wraz informacją o dacie. Projekty uchwał zamieszczane są w zakładce „Akty prawne”, w różnym terminie od 14 do 2 dni przed sesją. Przy projektach uchwał podpięte są odnoszące się do nich załączniki. |
|
||
|
a) czy na stronie BIP są zamieszczone jakiekolwiek zakładki umożliwiające zapoznanie się z treścią złożonych przez radnych interpelacji? b) czy na stronie BIP są zamieszczone jakiekolwiek zakładki umożliwiające zapoznanie się z treścią udzielonych radnym odpowiedzi na interpelacje? |
Nie
Nie
|
|
kadencji (1998-2002, 2002-2006, 2006-2010, 2010-2014). |
||
|
a) Czy widnieje na stronie BIP podział rady na komisje wraz ze wskazaniem składu komisji? b) Czy podany jest dokładny skład osobowy komisji? |
Tak/Nie
Tak/Nie |
Dostępna jest informacja o składzie osobowym rady od 2006 roku, znajdziemy także w BIP protokoły z sesji z tego samego okresu. Dostępna jest również informacja o składzie osobowym komisji (od roku 2006). Informacje o planie pracy, ogłoszenia o terminach i agendzie posiedzeń komisji są niepełne. Najstarsze dokumenty ( komisji) pochodzą z roku 2008. Protokoły z posiedzeń komisji natomiast pojawiają się w BIP od 2010 roku. |
|
||
|
a) Czy zamieszczony jest roczny harmonogram posiedzeń komisji? b) Czy podawany jest termin posiedzenia komisji? c) Czy przed posiedzeniem komisji są zamieszczone materiały do ściągnięcia? d) Czy zamieszczone są protokoły z posiedzeń komisji? |
Tak
Tak Tak
Tak |
Średnio 7 dni przed. Porządek obrad oraz projekty uchwał, średnio 7 dni przed.
Średnio 30 dni po posiedzeniu. |
|
||
|
a) Czy obrady organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu) są transmitowane online w czasie rzeczywistym? b) Czy obrady organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu) są rejestrowane w postaci audio lub wideo? c) Czy istnieje możliwość pobrania ze strony BIP nagrania z obrad organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu)? d) Czy w istnieje możliwość by radni głosowali elektronicznie w trakcie obrad organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu)? e) Czy w protokole z obrad rady miasta/rady powiatu zawarta jest informacja o tym, jaki głos oddał każdy z radnych (dotyczy jawnych głosowań)? f) Czy w obecnej kadencji 2014-2018 zdarzyło się, aby obrady organu stanowiącego odbywały się z wyłączeniem jawności? |
Nie
Nie
Nie
Nie
Nie
Nie
|
|
|
||
|
a) Czy obrady jakiejkolwiek komisji organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu) są transmitowane online w czasie rzeczywistym? b) Czy obrady jakiejkolwiek komisji organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu) są rejestrowane w postaci nagrania audio lub wideo? c) Czy istnieje możliwość pobrania ze strony BIP nagrania z obrad jakiejkolwiek komisji organu stanowiącego (rady miasta/rady powiatu)? d) Czy w bieżącej kadencji 2014-2018 zdarzyło się aby obrady komisji organu stanowiącego odbywały się z wyłączeniem jawności? |
Nie
Nie
Nie
Nie |
|
Podsumowanie i dobre praktyki
Bilety Informacji Publicznej w zakresie informacji o Radzie Miasta Ełku zawiera większość choć nie wszystkie informacje wynikające z realizacji obowiązków odnoszących się do zasady jawności a wynikających z norm ustawowych . Informacje są zamieszczę w sposób nieintuicyjny, sprawiający trudności w odnalezieniu interesujących fragmentów. Starsze informacje są niepełnie i chaotyczne. Odnalezienie poszukiwanej informacji wymaga znacznej wprawy poruszania się po BIP, dla postronnego niewprawionego mieszkańca może się to okazać niemożliwe.
Dobrą praktyką jest aby:
Inkubator Przedsiębiorczości Społecznej STACJA
oraz Ełckie Centrum Obywatelskie Stacja
ul. Małeckich 3 lok. 1,
19-300 Ełk
tel. 87 737 74 82
e-mail: stacja@adelfi.pl


